Πέμπτη 17 Ιανουαρίου 2019

Η παραλαβή των νόμων του Μίνωα από τον Δία στο Ιδαίο Άντρο, και το μυθικό αυτόματο ρομπότ φύλακας Τάλως


“Μια χώρα, η Κρήτη, μέσα βρίσκεται στο πέλαο το κρασάτο, περίσσια πλούσια, θαλασσόζωστη, πανώρια πολιτείες έχει ενενήντα μύριοι, αρίφνητοι ζουν πάνω άνθρωποι, κι είναι πολλές οι γλώσσες τους, ανάκατες. Θρέφει Αχαιούς η Κρήτη, και βέρους Κρητικούς αντρόκαρδους, και Δωριείς, που ζούνε σε τρεις φυλές, κι ακόμα Κύδωνες και Πελασγούς αρχόντους."
Οδύσσεια, Ραψωδία Τ΄ (172-177)



O Μίνωας υπήρξε ο πρώτος μέγας νομοθέτης στον Δυτικό πολιτισμό, ο οποίος θέσπισε νόμους και σχημάτισε οργανωμένη πολιτεία με σύνταγμα, βουλή, βουλευτές και εφόρους. Ήταν αυτός που κατάφερε να ενώσει όλες τις πόλεις της Κρήτης και να χωρίσει την ηγεμονία σε τρία διαμερίσματα. Το πρώτο και το πιο ξακουστό είχε πρωτεύουσα την Κνωσό και ήταν το μέρος όπου διέμενε ο ίδιος, το δεύτερο είχε την Φαιστό και το τρίτο διαμέρισμα είχε την Κυδώνια.

Από τον Αριστοτέλη (Πολιτικά Β’ τόμος) και από τον Πλούταρχο (Λυκούργος και Σόλων) μαθαίνουμε ότι οι νόμοι θεσπίστηκαν πρώτα από τον Μίνωα, καθώς και τα συντάγματα, η βουλή, οι βουλευτές και οι έφοροι, έγιναν κατά τη δική του ηγεμονία. Γράφουν δηλαδή ότι ο πρώτος Έλληνας που θέσπισε νόμους και σχημάτισε οργανωμένη πολιτεία ήταν ο Μίνωας.

Οι νόμοι του μάλιστα θεωρούνταν τόσο δίκαιοι και ηθικοί, που εξαιτίας αυτού ορίστηκε μετά θάνατον αρχιδικαστής στον Άδη και έκρινε τα αδικήματα των νεκρών. Επίσης, και οι δυο προαναφερόμενοι φιλόσοφοι συμφωνούν ότι την Κρητική πολιτεία αντέγραψαν πρώτα οι Σπαρτιάτες με τον Λυκούργο και μετά οι Αθηναίοι με τον Σόλωνα.

Στο βιβλίο του Πλάτωνα Νόμοι, ο Κλεινίας, ο Αθηναίος και ο Μέγιλλος πραγματεύονται από πού προέρχονται οι νόμοι που διέπουν την Αθηναϊκή Πολιτεία και τη φύση των νόμων. Συγκεκριμένα στο στοίχο 624b ο Αθηναίος ισχυρίζεται ότι ο Μίνωας κατά την περίοδο του ένατου έτους θεσμοθετούσε τους νόμους, που παραλάμβανε από τον πατέρα του Δία.

Στο ίδιο βιβλίο (στ. 631c) ο Αθηναίος γνωστοποιεί ότι οι νόμοι της Κρήτης έχουν τόσο μεγάλη απήχηση σ’ όλον τον Ελλαδικό χώρο, γιατί είναι δίκαιοι. «Γι’ αυτό το λόγο ο Μίνωας θέσπισε αυτούς τους Νόμους για τους πολίτες του, εξαιτίας των οποίων η Κρήτη ευημερεί ανέκαθεν, καθώς και η Σπάρτη από τότε που άρχισε να τους χρησιμοποιεί, επειδή οι νόμοι αυτοί είναι θεϊκοί» (Πλάτων, Μίνως, 320b).

Κάθε εννιά έτη ο Μίνωας πήγαινε στο Ιδαίον Άντρον και παραλάμβανε από τον Δία, θεόσταλτους νόμους για την διακυβέρνησης της Κρήτης. (Σας θυμίζει κάτι;). Πιο συγκεκριμένα, ο Μίνωας κάθε εννέα χρόνια (συμβολικός αριθμός ), ξεκινούσε από την Κνωσό, και μέσω της Ιεράς Οδού, πήγαινε στο Ιδαίον Άντρον, ένα σπήλαιο σε υψόμετρο 1.500 μέτρων στο όρος Ίδη (Ψηλορείτης).

Στο σπήλαιο αυτό σύμφωνα με τη μυθολογία ανατράφηκε ο Δίας, γιος του Κρόνου και της Ρέας, και επειδή ο Κρόνος κατάπινε τα παιδιά του, είχαν αναλάβει τη φύλαξή του οι Κουρήτες (Κρήτες;) πάνοπλοι πολεμιστές, και όταν το μωρό Δίας έκλαιγε αυτοί χόρευαν ένα πηδηχτό χορό (πεντοζάλη;), και κτυπούσαν τις ασπίδες τους προκαλώντας θόρυβο για να μην ακούσει ο Κρόνος το κλάμα του μωρού.

Οι νόμοι ήταν γραμμένοι πάνω σε πλάκες από ορείχαλκο που τις φύλαγε ο γίγαντας Τάλως. Ο Τάλως ήταν ένας χάλκινος γίγαντας, με μια μόνο φλέβα που ξεκινούσε από το κεφάλι και κατέληγε στα πόδια. Στη φτέρνα του υπήρχε ένα καρφί που εμπόδιζε το αίμα να χυθεί. Κάθε μέρα διέτρεχε τρεις φορές όλο το νησί και είχε ως μέριμνά του να μην πλησιάσει την ακτή εχθρικό πλοίο.νΕκσφενδόνιζε βράχους στα ανεπιθύμητα πλοία και τα βούλιαζε. Κι αν κάποιος κατάφερνε να βγει στη στεριά, τον έσφιγγε στο πυρωμένο χάλκινο στήθος του και τον σκότωνε. Ο Τάλως σκοτώθηκε από τον Ιάσονα με υπόδειξη της Μήδειας, που του αφαίρεσε το καρφί από τη φτέρνα. Ο θάνατός του συνοδεύτηκε από τον αφανισμό του μινωικού πολιτισμού.

Μερικοί από τους πιο σημαντικούς νόμους του Μίνωα ήταν οι εξής:

• ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ ΗΤΑΝ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΚΑΙ ΙΣΟΙ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ.
• ΔΩΡΕΑΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΑΓΟΡΙΑ ΚΑΙ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΜΕΣΑ ΣΤΙΣ "ΑΓΕΛΕΣ".
• ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΚΟΙΝΑ ΓΕΥΜΑΤΑ ΠΛΟΥΣΙΩΝ ΚΑΙ ΦΤΩΧΩΝ ΜΕ ΕΞΟΔΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΔΙΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΣΤΑ ΕΠΟΝΟΜΖΟΜΕΝΑ "ΑΝΔΡΕΙΑ" ΓΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΤΑΥΤΙΣΗ.
• ΙΣΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΞΥ ΑΝΔΡΩΝ ΚΑΙ ΓΥΝΑΙΚΩΝ.
• ΓΑΜΟΣ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΜΕΛΙΑΚΗ ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ.
• Η ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ ΗΤΑΝ ΙΕΡΗ ΚΑΙ Η ΜΗ ΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΤΙΜΩΡΟΥΝΤΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΟ.
• ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΕΠΙΛΥΣΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΑΡΜΟΔΙΟΥΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΥΣ.

 
Επιλογές, επεξεργασία, επιμέλεια δημοσιεύσεων/αναδημοσιεύσεων Πλωτίνος


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου