Το αρχαιότερο ελληνικό σύμβολο ο Μαίανδρος
αποτελεί σύμβολο Νίκης και Ενότητας, σύμβολο του Άπειρου και της Αιώνιας Ζωής,
αλλά και της αέναης πορείας μας μέσα στον κόσμο. Εμπνευσμένος, κατά την άποψη
κάποιων ακαδημαϊκών, από τις πολυάριθμες στροφές του ποταμού Μαιάνδρου, ο
οποίος έχει συνολικό μήκος πάνω από 500 χιλιόμετρα, θα αποτελέσει ένα από τα
ιστορικότερα σύμβολα του Ελληνικού Κόσμου και θα ονομαστεί και Ελληνικό Κλειδί,
καθώς δηλώνει την ελληνική καταγωγή όλων των πραγμάτων που τον φέρουν πάνω
τους!
Μπορεί σαν σύμβολο να χρησιμοποιήθηκε κυρίως
στην διακόσμηση, ουσιαστικά όμως είναι σφραγίδα Ελληνική, καθώς τα περισσότερα
αρχαία ελληνικά αντικείμενα φέρουν το σχέδιο του Μαιάνδρου. Σαν σχήμα δεν θα
λείψει ούτε και από την Ακρόπολη. Μπορεί να είναι γέννημα των προϊστορικών
χρόνων, ωστόσο θα αναγεννηθεί και θα πάρει την κύρια, αλλά όχι και μοναδική
μορφή του κατά τους Γεωμετρικούς Χρόνους.
Σύμβολο όλων των Ελλήνων ο Μαίανδρος, καθώς
θα χρησιμοποιηθεί σε αγγεία, ναούς, μνημεία, γλυπτά, αντικείμενα, πολεμικά όπλα
και πανοπλίες, ενδύματα σε όλα τα μήκη και πλάτη του Ελληνικού Κόσμου. Το ίδιο
σχήμα υπάρχει και στην περίφημη ασπίδα του Φιλίππου του Β’. Μέσω της Ρωμαϊκής
Αυτοκρατορίας εμφανίζεται και στον Βυζαντινό Πολιτισμό. Αποτελεί λοιπόν ο
Μαίανδρος ένα από τα κορυφαία Ελληνικά σύμβολα, το οποίο χρησιμοποιήθηκε στις
σπουδαιότερες περιόδους της ελληνικής ιστορίας!
Η αίσθηση του άπειρου, του ατελείωτου αφ΄
ενός, αλλά και της ακρίβειας και ολοκλήρωσης αφ΄ ετέρου, χαρακτηρίζουν τον
ελληνικό πολιτισμό. Ήδη από την κλασσική αρχαιότητα ο μαίανδρος εκπροσώπησε την
εικαστική έκφραση της πεμπτουσίας της αρχαίας ελληνικής σκέψης – αρμονική
ταύτιση των αντιθέτων στον ανώτερο δυνατό βαθμό.
Στην αρχαιότητα το σύμβολα αυτό απεικόνιζε
την ατελείωτη ροή του χρόνου και το ολοκληρώσιμο των επαναλαμβανόμενων χρονικών
κύκλων. Το νερό ως πηγή ζωής (εκ του ποταμού Μαιάνδρου, σημερινή τουρκική
ονομασία Menderes) και ο αναπόφευκτος μαρασμός, ο θάνατος, που ταυτόχρονα
αποτελεί και γέννημα μίας καινούριας αρχής.
Οι αινιγματικές και άγνωστες περιπέτειες της
μοίρας και η κίνηση προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση, από το σημείο γέννησης
και εκκίνησης προς τους ευρείς ορίζοντες του αγνώστου – παραλληλισμός με την
πορεία του ελληνισμού σε ολόκληρο τον κόσμο.
Στην μυθική επιλογή του Ηρακλή, μαιάνδριο
σχήμα είχε ο δύσκολος δρόμος της Αρετής (σε αντίθεση με της Κακίας, που ήταν
ευθεία), με τους μαιάνδρους να συμβολίζουν τις δομημένες δυσκολίες της ζωής,
που καλείται να ξεπεράσει οξύνοντας το πνεύμα του ο άνθρωπος για να πλησιάσει
το ιδανικό.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι ο μαίανδρος
αποτελεί ευρύτερα διαδεδομένο σύμβολο, τόσο από γεωγραφικής όσο και από
χρονολογικής άποψης, που ανιχνεύεται όπου έχει εμφανιστεί ευρωπαϊκού τύπου
Πολιτισμός.
Παρουσιάζεται στην πλειονότητα αρχαίων έργων
τέχνης, σε αγγεία, οικοδομήματα, επιγραφές. Ο μαίανδρος (ή αλλιώς Ελληνικό
κλειδί) ήταν και είναι το σύμβολο της αιώνιας ζωής και του αέναου περάσματός
μας πάνω σε αυτό τον κόσμο. Η σημαντικότερη παρουσία του μαίανδρου είναι αυτή
στο γενετικό υλικό (μαίανδρος-σπείρα).
Με το όρο μαίανδρος ή ελληνική κλείδα
εννοείται στην αρχιτεκτονική και την αρχαιολογία η ταινιωτή διακόσμηση -σύνθεση
ευθειών- που ενώνονται μεταξύ τους σε ορθές γωνίες ή τέμνονται διαγώνια. Το
μαιανδρικό μοτίβο, σεδιάφορες παραλλαγές του, χρησιμοποιείτο συχνά κατά την
αρχαιότητα για τη διακόσμηση της ζωφόρου των ναών. Παραλλαγή του είναι ο
μαίανδρος που χρησιμοποιεί σπειροειδή επαναλαμβανόμενα μοτίβα (5) και η
βιτρούβια έλιξ (γλωσσίδα), ένα επαναλαμβανόμενο καμπυλόγραμμο κυματοειδές
μοτίβο.
Τα αρχαιότερα μνημεία, πάνω στα οποία κατ’ αρχάς
συναντάται αυτό το γραμμικό κόσμημα, είναι πολλοί τάφοι στην Μικρά Ασία και
μάλιστα ο λεγόμενος τάφος του Μίδα στη Φρυγία, του οποίου η λίθινη πρόσοψη
είναι πλήρως διακοσμημένη από μαιάνδρους. Επίσης συναντάται πάνω σε αγγεία της
γεωμετρικής εποχής, όπου φαίνεται ότι είναι εξέλιξη της συνεχόμενης σπείρας των
μυκηναϊκών χρόνων. Χαρακτηριστικά δείγματα αυτού του θέματος κατά την εν λόγω
εποχή παρέχουν τα λεγόμενα αγγεία του Διπύλου, που βρίσκονται εκτεθειμένα στο
αρχαιολογικό μουσείο της Αθήνας.
Ο μαίανδρος, ο οποίος παρουσιάζεται πάνω σε
αυτά τα αγγεία, αρχικά είχε τη μορφή απλής θλαστής γραμμής, της οποίας τα
τμήματα διευθύνονται οριζοντίως και καθέτως εναλλάξ. Κατά την ελληνιστική
περίοδο αυτός ο τύπος γίνεται πολυπλοκότερος, η θλαστή γραμμή διπλασιάστηκε και
πληρώθηκαν τα σχηματιζόμενα τετράγωνα που σχηματίζονταν μεταξύ των γραμμών από
στιγμές ή σταυρούς ή άλλα παρεμφερή θέματα. Η χρήση όμως αυτού του γραμμικού
σχήματος γίνεται όχι μόνο για την διακόσμηση των αγγείων, αλλά και των ναών και
των ενδυμάτων.
Στους ναούς κοσμούνταν από μαίανδρο, συνήθως
έγχρωμο, τα επιστύλια, τα ακρωτήρια και τα φατνώματα της οροφής και οι κίονες,
στα ενδύματα δε οι παρυφές. Ωραίο παράδειγμα μαιάνδρου πάνω σε ενδύματα
παρέχουν οι κόρες της Ακροπόλεως. Τα αρχαϊκά πώρινα και μαρμάρινα γυναικεία
αγάλματα που βρίσκονται στο μουσείο της Ακροπόλεως.
Ο πέπλος, τον οποίο φέρουν οι μορφές αυτές,
διακοσμούνταν κατά τις παρυφές με άλλα χρωματιστά κοσμήματα (σταυρούς, ρόδακες,
άνθη) και με μαιάνδρους. Το γεωμετρικό αυτό σχήμα διατηρήθηκε και κατά την
αλεξανδρινή εποχή και μεταδόθηκε και στην Ιταλία. Χαρακτηριστικό πρώϊμου
μαίανδρου παρουσιάζουν πολλά αγγεία που βρέθηκαν στην Villanova, πάνω στα οποία
ο μαίανδρος είναι ακόμα απλός και βαρύς, στερούμενος την ωραιότητα που
χαρακτηρίζει τον διπλό μαίανδρο (γνωστό σήμερα ως σβάστικα) της ελληνικής
τέχνης.
Η χειρώνειος ή μαιάνδριος λαβή
Ένας θνητός που νίκησε μια θεά και την παντρεύτηκε
είναι ο βασιλιάς της Φθίας ο Πηλέας. Κάποτε στο φως του φεγγαριού είδε μια
πανώρια θεά να χορεύει μαζί με τις κόρες των νερών (Νηριήδες: κατοπινές
νεράιδες). Ήταν η θεά Θέτιδα που η προφητεία του Προμηθέα την ανάγκαζε να
παντρευτεί θνητό, ώστε να μη γεννηθεί αυτός που θα ανέτρεπε τον παντοδύναμο
Δία.
Ο Πηλέας τυρανιόταν απ’ τη θεϊκή ομορφιά,
αλλά πως μπορούσε αυτός θνητός ν’ αποκτήσει τη Θέτιδα που ήταν μια θεά; Ρώτησε
όμως γι’ αυτό τον σοφότατο Χείρωνα που κατοικούσε ψηλά στο Πήλιο. «Εκείνος
τον ορμήνεψε στο ίδιο μέρος σαν τη δει, τη νύχτα να χορεύει, να την αρπάξει όσο
γίνεται σφιχτά στην αγκαλιά του». Να μην αφήνει τη λαβή όσο εκείνη κι αν
άλλαζε μορφές: «κι ας γίνει φίδι, λιοντάρι ή φωτιά, νερό για να ξεφύγει».
Ο Πηλέας στο πάθος του για τη θεά ξεπέρασε
και νίκησε καρτερικά όλες τις θυμωμένες μεταμορφώσεις της, κρατώντας την με μια
λαβή σφιχτά στην αγκαλιά του.
Το υπέροχο αυτό θέμα απεικονίζεται έξοχα στο
εσωτερικό ερυθρόμορφης κύλικας 101 του 500 π.Χ, που τώρα βρίσκεται στο μουσείο
του Δυτικού Βερολίνου. Η έξοχη αυτή απεικόνιση παρουσιάζει τον Πηλέα, να αψηφά
τα φίδια της θεϊκής μεταμόρφωσης που τον δαγκώνουν παντού, καθώς και το
λιοντάρι που ωρύεται γαντζωμένο στην πλάτη του. Ο Πηλέας νικά την πεντάμορφη
θεά χρησιμοποιώντας τη “Χειρώνιο λαβή”, τον μαίανδρο, το διάσημο αρχαιοελληνικό
σύμβολο. Η χειρώνειος λαβή έμεινε στην ιστορία και χρησιμοποιείται ακόμα στο
άθλημα της πάλης για να δέσει ο ένας αντίπαλος τον άλλο.
Τα λεξικά πράγματι επιμένουν στη στερεότυπη
άποψη, πως μαίανδρος είναι “το διακοσμητικό σχήμα που υπενθυμίζει τους ελιγμούς
του ποταμού της Καρίας Μαίανδρου, όπου πρωτοευρέθη και εκ του οποίου έλαβε το
όνομα”.
Μπορεί να πήρε το όνομα απ’ τον ποταμό
πλησίον του οποίου πρωτοευρέθη, αλλά είναι ολότελα ανόητο να πιστεύουμε ότι τα
απανταχού της γης ελληνοπρεπή αυτά ευρήματα, απεικονίζουν με πάθος τις χάρες
και τους “ελιγμούς” ενός άγνωστου εν πολλοίς ποταμού.
Απ’ το πλήθος των αρχαιοελληνικών
αγγειογραφικών αναπαραστάσεων σαφώς διαφαίνεται ότι η λαβή αυτή, η χειρώνιος
λαβή ή χειρώνιο πλέγμα ή όπως αλλιώς κι αν αποκαλείτο η συγκεκριμένη αυτή λαβή
στο παρελθόν, αποτελούσε το ιδιαίτερο ίσως και ιεροπρεπές έμβλημα των θεομάχων
Ελλήνων ηρώων!
Την “μαιάνδριο λαβή” όπως δικαίως πλέον θα
την αποκαλούμε, τη χρησιμοποιεί κατ’ επανάληψη ο κατ’ εξοχήν θεομάχος Ηρακλής,
όπως φαίνεται ξεκάθαρα απ’ την αριστουργηματική απεικόνιση της πάλης του Ηρακλή
με τον Τρίτωνα σε αγγειογραφία του 550 Π.χ. (Μουσείο Ταρκυνίας. που όμως μπορεί
να θαυμάσει κανείς και στον 30 τόμο Ελλ. Μυθο του Ρ. Γκρείβς σελ. 217) όπου
βλέπουμε τον Τρίτωνα να πασχίζει μάταια ν’ ανοίξει τα κλειδωμένα με την
μαιάνδριο λαβή δάχτυλα του ανίκητου ήρωα, μπροστά από το στήθος του!
Την ολοφάνερη σχέση διακοσμητικού μαιάνδρου
και μαιάνδριας λαβής μπορεί κανείς εύκολα να διαπιστώσει στο σύμπλεγμα Πηλέα
και Θέτιδας όπου η αξία της εν λόγω λαβής στο κέντρο της παράστασης
υπερτονίζεται στεφανωμένη ολόγυρα απ’ τον σχηματοποιημένο πλέον μαιάνδριο
συμβολισμό. Επίσης δεν πρέπει να είναι τυχαίο ότι πλήθος αγγειογραφιών που
υπαινίσσονται θεϊκή ήττα, στεφανώνονται συχνά από μαίανδρο!
Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι δεν είναι καθόλου τυχαία η ευρύτατη διάδοση κατά την αρχαιότητα του παραπάνω μαιανδρικού συμβολισμού. Αποτελούσε ένα διαχρονικό δώρο των μυθολογικών χρόνων, στους κλασικούς και νεότερους χρόνους των μεσογειακών απογόνων του Έλληνα. Μια γραμμική παραγγελία των προγόνων μας, για μάχη ενάντια στο αδύνατο!
Μια υπέροχη σχηματική υπενθύμιση ότι στα δύο σου χέρια κρατάς το μυστικό της νίκης κι αν μόνο τα δικά σου δεν επαρκούν, τότε ένωσέ τα με άλλους σ’ ένα αρμονικό αδιάσπαστο σύνολο ελληνοπρεπούς, νικηφόρας, μαιανδρικής αλυσίδας.
ωρε καταπληκτικη αναρτηση φλμ, εχεις πολυ ανωτερη ψυχη για να γραφεις τετοιες ιδεες
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://bayanlarsitesi.com/
ΑπάντησηΔιαγραφήOrdu
Kocaeli
Düzce
Osmaniye
WFFWC5
Dereköy
ΑπάντησηΔιαγραφήÇamkule
Elmalı
Asartepe
Davutlar
REHNB2
van
ΑπάντησηΔιαγραφήerzincan
sivas
ağrı
manisa
G2A
ankara parça eşya taşıma
ΑπάντησηΔιαγραφήtakipçi satın al
antalya rent a car
antalya rent a car
ankara parça eşya taşıma
UN5T1W
Çorum Lojistik
ΑπάντησηΔιαγραφήKaraman Lojistik
Gümüşhane Lojistik
Denizli Lojistik
Artvin Lojistik
PAMPY
59E16
ΑπάντησηΔιαγραφήKripto Para Nedir
Sivas Evden Eve Nakliyat
Manisa Evden Eve Nakliyat
Isparta Evden Eve Nakliyat
Çerkezköy Boya Ustası
6F776
ΑπάντησηΔιαγραφήLbank Güvenilir mi
Sinop Evden Eve Nakliyat
Bitmex Güvenilir mi
Mardin Parça Eşya Taşıma
Antep Evden Eve Nakliyat
Malatya Şehir İçi Nakliyat
Aydın Evden Eve Nakliyat
Erzincan Şehir İçi Nakliyat
Niğde Şehirler Arası Nakliyat
58268
ΑπάντησηΔιαγραφήBolu Evden Eve Nakliyat
Bingöl Lojistik
Çerkezköy Ekspertiz
Kırklareli Lojistik
Silivri Boya Ustası
Altındağ Fayans Ustası
Ankara Fayans Ustası
Van Şehir İçi Nakliyat
Erzincan Evden Eve Nakliyat
BE989
ΑπάντησηΔιαγραφήreferans
2A83E
ΑπάντησηΔιαγραφήbinance %20 referans kodu
2402E
ΑπάντησηΔιαγραφήreferans kodu
72EFF
ΑπάντησηΔιαγραφήsamsun görüntülü sohbet uygulama
mardin bedava sohbet
erzurum görüntülü sohbet uygulama
kayseri mobil sohbet
adıyaman parasız sohbet
antep rastgele görüntülü sohbet uygulamaları
diyarbakır görüntülü sohbet canlı
çanakkale kadınlarla ücretsiz sohbet
niğde kadınlarla ücretsiz sohbet
C0A7B
ΑπάντησηΔιαγραφήAğrı Ücretsiz Sohbet Uygulamaları
chat sohbet
kadınlarla ücretsiz sohbet
hatay görüntülü canlı sohbet
random görüntülü sohbet
Antalya Yabancı Görüntülü Sohbet Uygulamaları
Izmir Canlı Sohbet Et
Çanakkale Seslı Sohbet Sıtelerı
bilecik bedava görüntülü sohbet sitesi
5E3D8
ΑπάντησηΔιαγραφήen iyi ücretsiz sohbet siteleri
ücretsiz sohbet odaları
yabancı görüntülü sohbet
görüntülü sohbet siteleri ücretsiz
düzce ücretsiz sohbet uygulamaları
Aksaray En İyi Görüntülü Sohbet Uygulaması
aydın mobil sohbet odaları
yalova görüntülü sohbet kızlarla
canlı görüntülü sohbet
D0693
ΑπάντησηΔιαγραφήBitcoin Kazanma
Binance Hangi Ülkenin
Keep Coin Hangi Borsada
Btcturk Borsası Güvenilir mi
Wabi Coin Hangi Borsada
Parasız Görüntülü Sohbet
Clysterum Coin Hangi Borsada
Star Atlas Coin Hangi Borsada
Ergo Coin Hangi Borsada
6B681
ΑπάντησηΔιαγραφήBone Coin Hangi Borsada
Coin Kazma Siteleri
Pi Network Coin Hangi Borsada
Instagram Beğeni Satın Al
Parasız Görüntülü Sohbet
Binance Ne Zaman Kuruldu
Binance Komisyon Ne Kadar
Kripto Para Nasıl Üretilir
Area Coin Hangi Borsada
E168D
ΑπάντησηΔιαγραφήXcn Coin Hangi Borsada
Cate Coin Hangi Borsada
Meta Coin Hangi Borsada
Instagram Beğeni Satın Al
Binance Referans Kodu
Tumblr Takipçi Satın Al
Coin Para Kazanma
Bitcoin Kazanma
Mexc Borsası Güvenilir mi
64352
ΑπάντησηΔιαγραφήuwulend finance
pancakeswap
uniswap
defillama
dexview
eigenlayer
spookyswap
pudgy penguins
pancakeswap
BC992C2A08
ΑπάντησηΔιαγραφήwhatsapp show
شركة مكافحة الصراصير بالدمام 5bNb08Ev7c
ΑπάντησηΔιαγραφήشركة تنظيف خزانات بالبكيرية 0aJjF5DLbH
ΑπάντησηΔιαγραφήشركة عزل اسطح بالاحساء 9EMqFWvU7c
ΑπάντησηΔιαγραφήشركة عزل اسطح fxya4e1LjQ
ΑπάντησηΔιαγραφήشركة تسليك مجاري بالهفوف RNe4gHNN2I
ΑπάντησηΔιαγραφήشركة صيانة افران بعنيزة zf3K8z5Ma7
ΑπάντησηΔιαγραφήشركة تسليك مجاري بالاحساء BDeCUWTscK
ΑπάντησηΔιαγραφήشركة تنظيف خزانات بابها UOC1GYtI0V
ΑπάντησηΔιαγραφή