Σάββατο 13 Αυγούστου 2016

Θεραπεία στα αρχαία Ασκληπειεία.

Ο Αμυνος και μια κνήμη με κιρσό. Αναθηματικό ανάγλυφο (αρχές του 4ου αιώνα π.χ.) του Λυσιμαχίδη. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Αυτό είναι το τυπίο μου (1) στο θεό Ασκληπιό και την Υγιεία. Μικρό τυπίο για τη μεγάλη ευγνωμοσύνη μου που έπιασα παιδί, όμως. Του χρόνου θα φέρω μεγαλύτερο, ίσαμε το μπόι μου, αν βρω, να σαν το πόδι του Λυσιμαχίδη του Αχαρνέα. Και αν δε βρω έτοιμο, θα παραγγείλω! Να σκάσει η Θρασυβούλη και οι άλλες οι φαρμακόγλωσσες που με λέγανε για χρόνια στείρα και άχρηστη! 

Και ο άνδρας μου που δε με ήθελε πια, και όταν πλάγιαζε μαζί μου έκανε τη δουλειά γρήγορα, σχεδόν μηχανικά, και πολλές φορές αποκοιμιόταν...

Δέκα χρόνια παντρεμένη. Παιδί δεν έκανα. Πόσα δάκρυα, πόσος πόνος, πόση απελπισία...γιατί να μην έχω ένα αγοράκι και γω; Ή έστω ένα κορίτσι να καρπίσει η μήτρα μου...

Ο Ασκληπιός και η Υγιεία (2) με έσωσαν από τούτη τη στυγερή νόσο (3). Και η απόφασή μου να πάω στο ιερό να εκλιπαρήσω για τη γιατρειά μου. Ο άνδρας μου το δέχτηκε βαριεστημένα, δεν πίστευε, αλλά μου έδωσε συνοδεία τη δούλη μου τη Γλαύκη να πάμε μαζί.

Πήρα τρία πάλλευκα αρνιά για τη θυσία στο βωμό, δύο αργυρά κύπελλα και μια φιάλη, προσφορά στους θεραπευτές θεούς, μαζί με τη μεγάλη πίστη μου και την ανέσπερη ελπίδα για την ίαση.

Πλύθηκα και καθαρίστηκα καλά στο ιερό νερό της πηγής, ψιθύρισα γονατιστή τα ιερά λόγια μπροστά στο θεό και την κόρη του, σήκωσα το δεξί μου χέρι (4) και μέθυσα απ' το θυμίαμα στο φως των λυχναριών. Ύστερα, ξάπλωσα σε κλίνη στρωμένη με δέρμα ζώου στην άκρη της στοάς δίπλα στο άβατο (5). Άλλος χώρος δεν υπήρχε. Ήταν πολλοί οι άρρωστοι και το Καταγώγειο (6) γεμάτο...

πλάκα με γυναικεία γεννητικά όργανα

Κοιμόμουν, δεν κοιμόμουν, ονειρευόμουν ή ήμουν ξυπνητή; Δεν ξέρω. Σα να μου φάνηκε πώς με πλησίασε ο γενειοφόρος θεός στηριγμένος στο μπαστούνι του και πίσω του μια γυναίκα πανέμορφη κρατούσε ένα φίδι. Φοβήθηκα το φίδι και αναπήδησα. Μα ο θεός μου έγνευσε να ησυχάσω. Και τότε κείνο με πλησίασε αργά, τυλίχτηκε γύρω μου και με δάγκωσε απαλά στην κοιλιά. Δεν ένιωσα πόνο, μόνο ένα γλυκό μούδιασμα που απλώθηκε σε όλα τα μέλη μου, μια γλυκιά ζάλη, λυσιμελής απέμεινα.....

Σε εννιά μήνες γέννησα παιδί. Το αγόρι μου, τον Εύβουλο!!! Θεοί μου, ω θεοί θεραπευτές, σε σας χρωστώ την ευτυχία μου!!! Είθε να πίστευαν όλοι οι ασθενείς σε σας!

------------------------

1. τυπίο- τυπία= παρόμοια με τα σημερινά, τάματα που αφήνουν οι προσκυνη­τές στην Παναγία της Τήνου, σε αναγνώριση κά­ποιου θαύματός της. Οι ασθενείς μπορούσαν να προμηθευτούν τα τυπία στα μικρομάγαζα που υπήρχαν για το σκοπό αυτό γύρω από το ιερό-θεραπευτήριο.
(2) Ο Ασκληπιός είχε δύο γιους, τους Μαχάονα και Ποδαλείριο και τρεις κόρες, Ιασώ, Ακεσώ και Πανάκεια. Η Υγιεία αναφέρεται και ως κόρη και ως γυναίκα του Ασκληπιού.
(3) ομηρική φράση.
(4) κίνηση ικεσίας.
(5) άβατο= ο ιερός χώρος του ναού.
(6) Καταγώγειο= στα ιερά του Ασκληπιού (Ασκληπιεία) ήταν ξενώνας με πολλά δωμάτια, όπου έβρι­σκαν κατάλυμα πανηγυριστές ή άλλοι ικέτες, οι οποίοι περίμεναν τη σειρά τους να κοιμηθούν στην ονειρογόνο γειτνίαση του ναού.

Επιλογές από εδώ . 

Eπιλογές, επεξεργασία, επιμέλεια δημοσιεύσεων/αναδημοσιεύσεων Πλωτίνος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου