Τώρα
λοιπόν, παιδί μου, θα συνοψίσω περιληπτικά την διδασκαλία την σχετική με
τα όντα. Θα κατανοήσεις τα λεγόμενα, αν θυμηθείς όσα άκουσες:
1. όλα
τα όντα κινούνται, μόνο το μη ον είναι ακίνητο∙
2. όλα
τα σώματα είναι μεταβλητά, δεν διαλύονται όμως όλα τα σώματα.
3. δεν
είναι όλα τα ζωντανά πλάσματα θνητά, δεν είναι όλα τα ζωντανά πλάσματα αθάνατα∙
4. αυτό
που διαλύεται είναι φθαρτό, αυτό που δεν διαλύεται είναι αμετάβλητο, αυτό που
δεν μεταβάλλεται είναι αιώνιο∙
5. αυτό
που αιωνίως γεννιέται αιωνίως και φθείρεται, εκείνο όμως που γεννήθηκε μία φορά
ποτέ δεν φθείρεται, ούτε και γίνεται κάτι άλλο∙
6.
πρώτος ο θεός, δεύτερος ο κόσμος, τρίτος ο άνθρωπος∙
7. ο
κόσμος υπάρχει για χάρη του ανθρώπου και ο άνθρωπος για χάρη του θεού∙
8. το
κομμάτι της ψυχής που σχετίζεται με τις αισθήσεις είναι θνητό, ενώ το κομμάτι
που σχετίζεται με τη λογική είναι αθάνατο∙
9. κάθε
ουσία είναι αθάνατη, κάθε ουσία είναι μεταβλητή∙
10.
κάθε ον είναι διπλό∙ κανένα από τα όντα δεν μένει σταθερό∙
11. δεν
κινούνται όλα εξαιτίας της ψυχής, όλα όμως τα όντα τα κινεί η ψυχή∙
12. όλα
όσα υφίστανται πάθη αισθάνονται, όλα όσα αισθάνονται υφίστανται πάθη∙
13.
κάθε τι που λυπάται μπορεί και να χαίρεται, όμως δεν λυπούνται και όλα όσα
χαίρονται∙
14. δεν
νοσούν όλα τα σώματα, κάθε σώμα που νοσεί είναι διαλυτό∙
15. ο
Νους βρίσκεται μέσα στο θεό, ο λογισμός μέσα στον άνθρωπο, η λογική μέσα
στον Νου, ο Νους δεν υφίσταται πάθη∙
16.
τίποτα το σωματικό δεν είναι αληθινό, ενώ όλα όσα είναι ασώματα είναι
αψευδή∙
17.
κάθε τι που γεννιέται μεταβάλλεται, δεν φθείρονται όμως και όλα όσα
γεννιούνται∙
18. δεν
υπάρχει τίποτα το καλό πάνω στη γη, αλλά δεν υπάρχει και τίποτα το κακό στον
ουρανό∙
19. ο
θεός είναι αγαθός, ο άνθρωπος κακός∙
20. το
αγαθό είναι εκούσιο, ενώ το κακό είναι ακούσιο∙
21. οι
θεοί επιλέγουν τα αγαθά, επειδή είναι αγαθά∙
22. η
ευνομία με τη βοήθεια του θεού είναι ομόνοια, η ευνομία είναι ο νόμος∙
23. ο
χρόνος είναι θεϊκός, ο νόμος ανθρώπινος∙
24. η
κακία είναι η τροφή του κόσμου, η φθορά του ανθρώπου είναι ο χρόνος∙
25. όλα
όσα βρίσκονται στον ουρανό είναι αμετακίνητα, όλα όσα βρίσκονται πάνω στη γη
μπορούν να μετακινηθούν ∙
26.
τίποτα δεν είναι σκλαβωμένο στον ουρανό, τίποτα πάνω στη γη δεν είναι ελεύθερο∙
27.
τίποτα δεν είναι άγνωστο στον ουρανό, τίποτα δεν είναι γνωστό πάνω στη γη∙
28. όσα
βρίσκονται στον ουρανό δεν έχουν κάτι κοινό με όσα βρίσκονται πάνω στη γη, όσο
όμως βρίσκονται πάνω στη γη έχουν κάτι κοινό με όσα βρίσκονται στον ουρανό∙
29. όλα
όσα βρίσκονται στον ουρανό είναι αψεγάδιαστα, όλα όσα βρίσκονται
πάνω στη γη έχουν ψεγάδια∙
30. το
αθάνατο δεν είναι θνητό, το θνητό δεν είναι αθάνατο∙
31.
ό,τι σπέρνεται δεν γεννιέται και πάντα, αλλά ό,τι είναι γεννημένο σε κάθε
περίπτωση είναι και σπαρμένο∙
32. το
σώμα που διαλύεται έχει δύο χρόνους∙ ο πρώτος χρόνος είναι από τη σπορά μέχρι
τη γέννηση και ο δεύτερος από τη γέννηση μέχρι το θάνατο∙ το αιώνιο σώμα έχει
έναν μόνο χρόνο, αυτόν από τη γέννησή του∙
33. τα
διαλυτά σώματα μεγαλώνουν και μικραίνουν∙
34. η
διαλυτή ύλη αλλοιώνεται εναλλάξ από το ένα αντίθετο στοιχείο στο άλλο, η αιώνια
όμως ύλη μεταβάλλεται ή στον εαυτό της ή σε κάτι όμοιο∙
35. η
γέννηση είναι η αρχή της φθοράς του ανθρώπου, η φθορά του ανθρώπου είναι η αρχή
της γεννήσεώς του∙
36. αυτό
που πεθαίνει επανέρχεται και αυτό που επανέρχεται πεθαίνει∙
37. από
τα όντα άλλα βρίσκονται μέσα στο σωματικό στοιχείο, άλλα βρίσκονται με τη μορφή
ιδεών και άλλα με τη μορφή ενεργειών∙ το σώμα υπάρχει στον κόσμο των ιδεών, ενώ
η ιδέα και η ενέργεια ενυπάρχουν στο σωματικό στοιχείο∙
38. το
αθάνατο δεν μετέχει στο θνητό, ενώ το θνητό μετέχει στο αθάνατο∙
39. το
θνητό δεν εισέρχεται σε αθάνατο σώμα, ενώ το αθάνατο εισέρχεται σε θνητό∙
40. οι
ενέργειες δεν είναι ανοδικές, αλλά καθοδικές∙
41.
αυτά που βρίσκονται στη γη δεν ωφελούν σε τίποτα αυτά που βρίσκονται στον
ουρανό, ενώ όλα όσα βρίσκονται στον ουρανό ωφελούν αυτά που βρίσκονται πάνω στη
γη∙
42. ο
ουρανός δέχεται αιώνια σώματα, ενώ η γη σώματα φθαρτά∙
43. η
γη είναι άλογη, ενώ ο ουρανός είναι λογικός∙
44. όλα
όσα βρίσκονται στον ουρανό βρίσκονται κάτω από αυτόν, όλα όσα είναι πάνω στη γη
βρίσκονται από πάνω της∙
45. ο
ουρανός είναι το πρώτο στοιχείο, ενώ η γη το έσχατο∙
46. η
πρόνοια είναι θεία τάξη, ενώ η ανάγκη υπηρετεί την πρόνοια∙
47.
η τύχη είναι κίνηση δίχως τάξη, είδωλο της ενέργειας, ψευδής δοξασία∙
48. τι
είναι ο θεός; αγαθό που δεν μεταβάλλεται∙ τι είναι ο άνθρωπος; κακό που
μεταβάλλεται. [1]
Διαβάστε επίσης απόσπασμα από το βιβλίο μου " Μυστικισμός και Θείο στην Ελλάδα και στον αρχαίο κόσμο: Ερμής ο Τρισμέγιστος, Ερμητισμός και Αλχημεία
Μπορείτε επίσης να παρακολουθήσετε αποσπάσματα (σε τρία μέρη) από την τηλεοπτική εκπομπή "Παράλληλοι κόσμοι", της φίλης Γεωργίας Κουμπούνη, στην οποία ήμουν καλεσμένος (2004) , με
θέμα τον Ερμή τον Τρισμέγιστο .
Νῦν
δέ͵ ὦ τέκνον͵ ἐν
κεφαλαίοις τὰ ὄντα
διεξελεύσομαι· νοήσεις γὰρ
τὰ λεγόμενα
μεμνημένος ὧν ἤκουσας.
Πάντα
τὰ ὄντα
κινεῖται· μόνον τὸ
μὴ ὂν ἀκίνητον.
Πᾶν
σῶμα μεταβλητόν͵ οὐ
πᾶν σῶμα
διαλυτόν·
Οὐ
πᾶν ζῷον θνητόν͵ οὐ
πᾶν ζῷον ἀθάνατον.
Τὸ
διαλυτὸν φθαρτόν͵ τὸ
μένον ἀμετάβλητον͵ τὸ
ἀμετάβλητον ἀίδιον.
Τὸ
ἀεὶ γινόμενον
ἀεὶ καὶ
φθείρεται͵ τὸ δὲ
ἅπαξ γινόμενον οὐδέποτε
φθείρεται οὐδὲ
ἄλλο τι γίνεται.
Πρῶτον
ὁ θεός͵ δεύτερον
ὁ κόσμος͵ τρίτον
ὁ ἄνθρωπος.
Ὁ κόσμος διὰ
τὸν ἄνθρωπον͵ ὁ
δὲ ἄνθρωπος
διὰ τὸν θεόν.
Ψυχῆς
τὸ μὲν αἰσθητικὸν
θνητόν͵ τὸ δὲ
λογικὸν ἀθάνατον.
Πᾶσα
οὐσία ἀθάνατος͵ πᾶσα
οὐσία
μεταβλητή.
Πᾶν
τὸ ὂν διττόν͵ οὐδὲν
τῶν ὄντων ἕστηκεν.
Οὐ
πάντα ψυχῇ κινεῖται͵ πᾶν
δὲ ὂν ψυχὴ
κινεῖ.
Πᾶν
τὸ πάσχον αἴσθεται͵ πᾶν
τὸ αἰσθόμενον
πάσχει.
Πᾶν
τὸ λυπούμενον
καὶ ἥδεται͵ οὐ
πᾶν τὸ ἡδόμενον
λυπεῖται.
Οὐ
πᾶν σῶμα νοσεῖ·
πᾶν σῶμα νοσοῦν
διαλυτόν.
Ὁ νοῦς ἐν
τῷ θεῷ͵ ὁ
λογισμὸς ἐν τῷ
ἀνθρώπῳ,
ὁ λόγος ἐν
τῷ νοί͵ ὁ
νοῦς ἀπαθής.
Οὐδὲν
ἐν σώματι ἀληθές͵ ἐν
ἀσωμάτῳ
τὸ πᾶν ἀψευδές.
Πᾶν
τὸ γενόμενον
μεταβλητόν͵ οὐ πᾶν
τὸ γενόμενον
φθαρτόν.
Οὐδὲν
ἀγαθὸν ἐπὶ
τῆς γῆς͵ οὐδὲν
κακὸν ἐν τῷ
οὐρανῷ.
Ὁ θεὸς ἀγαθός͵ ὁ
ἄνθρωπος κακός.
Τὸ
ἀγαθὸν ἑκούσιον͵ τὸ
κακὸν ἀκούσιον.
Οἱ
θεοὶ τὰ ἀγαθὰ
αἱροῦνται ὡς
ἀγαθά .
Ἡ εὐνομία
μετὰ θεοῦ ὁμόνοια·
ἡ εὐνομία
ὁ νόμος.
Θεῖος
χρόνος͵ νόμος ἀνθρώπινος.
Κακία
κόσμου τροφή͵ χρόνος
ἀνθρώπου
φθορά.
Πᾶν
τὸ ἐν οὐρανῷ
ἀμετάθετον͵ πᾶν
τὸ ἐπὶ
γῆς μεταθετόν.
Οὐδὲν
ἐν οὐρανῷ
δοῦλον͵ οὐδὲν
ἐπὶ γῆς
ἐλεύθερον.
Οὐδὲν
ἄγνωστον ἐν οὐρανῷ͵
οὐδὲν γνώριμον
ἐπὶ τῆς
γῆς.
Οὐ
κοινωνεῖ τὰ ἐν
οὐρανῷ τοῖς
ἐπὶ γῆς͵
κοινωνεὶ τὰ ἐπὶ
γῆς τοῖς ἐν
οὐρανῷ.
Πάντα
τὰ ἐν οὐρανῷ
ἄμωμα͵ πάντα τὰ
ἐπὶ γῆς
ἐπίμωμα.
Τὸ
ἀθάνατον οὐ
θνητόν͵ τὸ θνητὸν
οὐκ ἀθάνατον.
Τὸ
σπαρὲν οὐ πάντως
γενητόν͵ τὸ δὲ
γενητὸν πάντως καὶ
σπαρέν.
Διαλυτοῦ
σώματος δύο χρόνοι·
ὁ ἀπὸ
τῆς σπορᾶς μέχρι
τῆς γενέσεως καὶ
ὁ ἀπὸ
τῆς γενέσεως μέχρι
τοῦ θανάτου· τοῦ
ἀιδίου σώματος
χρόνος ἐκ τῆς
γενέσεως μόνος.
Τὰ
διαλυτὰ σώματα αὔξεται
καὶ μειοῦται.
Ἡ διαλυτὴ ὕλη
εἰς τὰ ἐναντία
ἐναλλοιοῦται· ἡ
δὲ ἀίδιος ἢ
εἰς αὑτὴν
ἢ εἰς τὰ
ὅμοια.
Γένεσις
ἀνθρώπου
φθορᾶς͵ φθορὰ ἀνθρώπου
γενέσεως ἀρχή.
Τὸ
ἀπογιγνόμενον
καὶ ἐπιγίγνεται͵ τὸ
ἐπιγιγνόμενον
καὶ ἀπογίγνεται.
Τῶν
ὄντων τὰ μὲν
ἐν σώμασίν
εἰσι͵ τὰ δὲ
ἐν ἰδέαις͵ τὰ
δὲ ἐν ἐνεργείαις·
σῶμα δὲ ἐν
ἰδέαις͵ ἰδέα
δὲ καὶ ἐνέργεια
ἐν σώματί
ἐστι.
Τὸ
ἀθάνατον οὐ
μετέχει τοῦ θνητοῦ͵
τὸ δὲ θνητὸν
τοῦ ἀθανάτου
μετέχει.
Τὸ
μὲν θνητὸν εἰς
ἀθάνατον σῶμα
οὐκ ἔρχεται͵ τὸ
δὲ ἀθάνατον
εἰς θνητὸν παραγίνεται.
Αἱ
ἐνέργειαι
οὐκ εἰσὶν
ἀνωφερεῖς͵ ἀλλὰ
κατωφερεῖς.
Οὐδὲν
ὠφελεῖ τὰ
ἐπὶ γῆς
τὰ ἐν οὐρανῷ͵
πάντα ὠφελεῖ
τὰ ἐν οὐρανῷ
τὰ ἐπὶ
γῆς.
Ὁ οὐρανὸς
σωμάτων ἀιδίων
δεκτικός͵ ἡ γῆ
σωμάτων φθαρτικῶν
δεκτική.
Ἡ γῆ ἄλογος͵ ὁ
οὐρανὸς λογικός.
Τὰ
ἐν οὐρανῷ
ὑπόκειται͵ τὰ
ἐπὶ γῆς
τῇ γῇ ἐπίκειται.
Ὁ οὐρανὸς
πρῶτον στοιχεῖον͵ ἡ
γῆ ὕστατον
στοιχεῖον.
Πρόνοια
θεία τάξις͵ ἀνάγκη
προνοίᾳ ὑπηρέτις.
Τύχη
φορὰ ἄτακτος͵ ἐνεργείας
εἴδωλον͵ δόξα ψευδής.
Τί
θεός; ἄτρεπτον
ἀγαθόν· τί
ἄνθρωπος; τρεπτὸν
κακόν.
Στοβαίος 1.41.1.44-120
[1] Το
κείμενο, όπως έχει, δεν δίνει νόημα και θεωρείται φθαρμένο.
Αναδημοσίευση αποσπασμάτων ρητών, από H AΝΑΜΕΝΟΜέΝΗ
Eπιλογές, επεξεργασία, επιμέλεια δημοσιεύσεων/αναδημοσιεύσεων Πλωτίνος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου