Ο βασικός μύθος που συνδέεται με
το ζώδιο του Κριού είναι ο μύθος του Ιάσονα και η εκστρατεία για το Χρυσόμαλλο
Δέρας. Σύμφωνα με τον μύθο ο πατέρας του Ιάσονα, ο
Αίσονας, στερήθηκε τον θρόνο της Ιωλκού που δικαιωματικά ανήκε σε εκείνον, από
τον ετεροθαλή αδερφό του τον Πελία, ο οποίος ήταν γιος του Ποσειδώνα. Ο Πελίας
δολοφόνησε όλους τους απογόνους του Αίσονα και μόνο ο Ιάσονας σώθηκε από την
μητέρα του. Ο Ιάσονας στην συνέχεια εκπαιδεύτηκε δίπλα στον κένταυρο Χείρωνα,
μακριά από την Ιωλκό και δεν γνώρισε ποτέ την πατρική φιγούρα.
Όταν επέστρεψε στην Ιωλκό για τους αγώνες που έκανε ο Πελίας προς τιμήν του Ποσειδώνα, ο δεύτερος αναγνώρισε πως ο Ιάσονας είναι ο γιος του Αίσονα και θα τον εκθρονίσει σύμφωνα με τους χρησμούς (ας θυμηθούμε ότι ο Ιάσονας φορούσε ένα σανδάλι). Όταν τον ρώτησε ο Πελίας, αν συναντούσε μπροστά του τον άντρα που θα τον σκότωνε τι θα τον πρόσταζε να κάνει, ο Ιάσονας απάντησε ότι θα τον έστελνε να φέρει το Χρυσόμαλλο Δέρας, μια αποστολή - αυτοκτονία. Ο Πελίας αποφάσισε να ακούσει την συμβουλή του νεαρού Ιάσονα και τον πρόσταξε να φέρει σε πέρας αυτή την αποστολή, υπολογίζοντας ότι λόγω της ηλικίας του δεν θα επιβίωνε. Με αυτά τα γεγονότα ξεκίνησε η εκστρατεία του Ιάσονα.
Μέσα από τον μύθο του Ιάσονα και την εκστρατεία του διακρίνεται έντονα το θέμα της θανάτωσης του πατέρα, της θανάτωσης του πατροπαράδοτου τρόπου αντιμετώπισης των πραγμάτων και μάλιστα με ορμητική και ανεπεξέργαστη δύναμη. Άλλωστε ο Ιάσονας έχει εκπαιδευτεί από τον Χείρωνα και η σοφία του έχει ενσωματωμένη μέρος από την κτηνώδη δύναμη των κενταύρων.
Όταν επέστρεψε στην Ιωλκό για τους αγώνες που έκανε ο Πελίας προς τιμήν του Ποσειδώνα, ο δεύτερος αναγνώρισε πως ο Ιάσονας είναι ο γιος του Αίσονα και θα τον εκθρονίσει σύμφωνα με τους χρησμούς (ας θυμηθούμε ότι ο Ιάσονας φορούσε ένα σανδάλι). Όταν τον ρώτησε ο Πελίας, αν συναντούσε μπροστά του τον άντρα που θα τον σκότωνε τι θα τον πρόσταζε να κάνει, ο Ιάσονας απάντησε ότι θα τον έστελνε να φέρει το Χρυσόμαλλο Δέρας, μια αποστολή - αυτοκτονία. Ο Πελίας αποφάσισε να ακούσει την συμβουλή του νεαρού Ιάσονα και τον πρόσταξε να φέρει σε πέρας αυτή την αποστολή, υπολογίζοντας ότι λόγω της ηλικίας του δεν θα επιβίωνε. Με αυτά τα γεγονότα ξεκίνησε η εκστρατεία του Ιάσονα.
Μέσα από τον μύθο του Ιάσονα και την εκστρατεία του διακρίνεται έντονα το θέμα της θανάτωσης του πατέρα, της θανάτωσης του πατροπαράδοτου τρόπου αντιμετώπισης των πραγμάτων και μάλιστα με ορμητική και ανεπεξέργαστη δύναμη. Άλλωστε ο Ιάσονας έχει εκπαιδευτεί από τον Χείρωνα και η σοφία του έχει ενσωματωμένη μέρος από την κτηνώδη δύναμη των κενταύρων.
Ο ίδιος επιλέγει την αποστολή του, τον δρόμο προς την ολοκλήρωση του σκοπού του, την πνευματική του αναζήτηση και όλα αυτά στο τέλος για να αντικαταστήσει τον βασιλιά Πελία. Συμβολίζει το νέο τρόπο αντιμετώπισης που θα έρθει για να αντικαταστήσει τον παλιό. Αυτή είναι και συμβολική σημασία του Κριού στο ζωδιακό άλλωστε. Η νέα αρχή, το νέο, ζωηρό και ζωντανό ξεκίνημα, η αναγέννηση.
Επίσης ο Ιάσονας, όπως θα έκανε ένας Κριός, πρωτοπορεί τόσο στην επιλογή όσο και στη σημασία της αποστολής. Επιλέγει κάτι που μοιάζει δύσκολο γιατί αναζητά την πρόκληση. Επίσης θέλει ως Κριός να ηγείται, γι' αυτό και τελικά αυτός, παρότι ο νεαρότερος και ο πιο άσημος από τους συντρόφους του (Ηρακλής, Κάστωρ και Πολυδεύκης κα), γίνεται ο αρχηγός της εκστρατείας.
Ακόμη ένας μύθος που διαθέτει στοιχεία που αφορούν τον Κριό είναι ο μύθος με
την διαμάχη ανάμεσα στον Οιδίποδα και τον πατέρα του σχετικά με το ποιος πρέπει
να περάσει πρώτος από ένα στενό πέρασμα (τονίζεται πως ο χαρακτήρας του
Οιδίποδα δεν είναι αρχετυπικός Κριός όπως ο Ιάσωνας). Αν θυμηθούμε το μύθο, ο
Οιδίποδας μεγαλώνει ξανά μακριά από τον πατέρα του, τον οποίο όμως στη συνέχεια
σκοτώνει αγνοώντας πως πρόκειται για το συγκεκριμένο πρόσωπο.
Τον σκοτώνει μέσα στην οργή του γιατί σύμφωνα με τον μύθο, ο πατέρας του, ως βασιλιάς, τον προστάζει να παραμερίσει από το στενό δρόμο που οδηγεί από και προς το μαντείο των Δελφών, για να περάσει εκείνος πρώτα. Η συμπλοκή του Οιδίποδα και του πατέρα γίνεται για το ποιος πρέπει να «προηγηθεί», ποιος θα επιβληθεί στον άλλο.
Επανέρχεται λοιπόν ο συμβολισμός της ανατροπής των «παλαιών» αρχών, μεθόδων, αντιλήψεων από τον ήρωα, είτε εκφράζονται από τον πατέρα, είτε από την μητέρα, είτε από θηλυκό ή ανδρικό πρόσωπο. Αυτό ο συμβολισμός είναι έντονος στο ζώδιο του Κριού στο βαθμό που συνήθως ο πατέρας ή μια άλλη φιγούρα εξουσίας από το περιβάλλον του ατόμου διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη ζωή του καθώς ενηλικιώνεται και διαμορφώνει πολύ έντονα το εγώ του. Μάλιστα είναι πιθανό, μέσω της αντίστασης στα όρια που θέτει αυτό το πρόσωπο εξουσίας, ο Κριός να αναπτύξει τη δική του δύναμη και αντίληψη.
Οι μύθοι όμως μας δείχνουν ακόμη ένα στοιχείο για τον Κριό. Παρότι αναζητά νέους τρόπους για να εκφράζει τον εαυτό του ή πιο σωστά για να τον προκαλεί, πρέπει να καταφέρει κάποια στιγμή μέρος από την ενέργειά του να την στρέψει προς τους κοντινούς του ανθρώπους για να τους φορτίσει κι αυτούς. Επίσης είναι συχνό το φαινόμενο ο Κριός να παρασύρεται από την πρόκληση ενός νέου στόχου χωρίς να έχει ολοκληρώσει τους προηγούμενους με επιτυχία. Ο Ιάσονας πήρε στην κατοχή του το Χρυσόμαλλο Δέρας και παντρεύτηκε την Μήδεια, αλλά σύντομα αναζήτησε άλλους στόχους με τις γνωστές από την αρχαία μυθολογία και τραγωδία συνέπειες.
Συνεχίζεται...
Επιμέλεια, προσαρμογή, εικονογράφηση κειμένου από τον γράφοντα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου